Twój PARTNER w biznesie PALIWOWYM...Twój PARTNER w biznesie PALIWOWYM...NAJWYŻSZEJ JAKOŚCI paliwa...NAJWYŻSZEJ JAKOŚCI paliwa...TRANSPORT dostosowany do KLIENTA...TRANSPORT dostosowany do KLIENTA...Dostawa w KAŻDE MIEJSCE kraju...Dostawa w KAŻDE MIEJSCE kraju...
Drukuj

Paliwa w kryzysie

Dodano . Opublikowano w Wydarzenia

Sprzedaż spada. Szara strefa pęcznieje. Na rynku przetasowania. Wydobycie ropy naftowej jednak wzrasta. Nowych wyzwań też coraz więcej.

Według danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, w 2012 r. zużyliśmy w kraju prawie 25,8 mln m sześc. paliw płynnych. To o 6 proc. mniej niż rok wcześniej. Największy wpływ na taki wynik miał dziewięcioprocentowy spadek popytu na olej napędowy. Zużyto go 14,3 mln m sześc. Najmniej od 2009 r., kiedy to rynek wchłonął zaledwie 14,1 mln m sześc. oleju napędowego. Spadło też o 5 proc. zapotrzebowanie na benzyny silnikowe. Wyniosło 5 mln m sześc. Tak niskiego poziomu sprzedaży nie notowano od sześciu lat.

O 13 proc. zmniejszył się popyt na lekki olej opałowy. Nastąpił natomiast jednoprocentowy wzrost sprzedaży paliwa lotniczego JET , gazu płynnego LPG i ciężkiego oleju opałowego.

Krajowa produkcja paliw ciekłych była wyższa o 3 proc. niż przed rokiem.

Grupa PKN Orlen zwiększyła w związku z tym przerób ropy w stosunku do 2011 r. o 1 proc., do 27,9 mln ton; Lotos - o 5 proc., do 9,7 mln ton.

W sumie, polskie rafinerie przerobiły o 5 proc. więcej ropy naftowej niż w roku 2011. Jej 93 proc. pochodziło zza wschodniej granicy.

Znacznie zmalał import paliw. Szczególnie dotyczy to oleju napędowego. Kupiono go za granicą około 5,8 mln m sześc., o 2,3 mln m sześc., czyli o 53 proc. mniej niż rok wcześniej.

Gotowe paliwa sprowadzaliśmy do Polski głównie z Niemiec, gdzie kupowaliśmy przede wszystkim benzyny oraz olej napędowy, oraz zza wschodniej granicy, skąd importowaliśmy olej napędowy.

Pierwszy kwartał 2013 r. pokazał, że zużycie paliw nadal się zmniejsza. Po trzech miesiącach spadek wyniósł już 7 proc. Pogłębia się też redukcja poziomu sprzedaży benzyn i LPG.

Zasadniczy wpływ na taki obraz rynku ma oczywiście wciąż dający o sobie znać kryzys, a co za tym idzie - rzeczywiście bardzo wyraźne zmniejszenie dynamiki wzrostu PKB i związane z tym zredukowanie popytu na paliwa.

Rok 2012 przyniósł jednak także drastyczny wzrost przestępczości w obrocie paliwami. Najbardziej dotknęła ona sektora oleju napędowego, w istotny sposób zakłócając funkcjonowanie całego rynku. Temu zjawisku także oczywiście sprzyja kryzysowy stan gospodarki.

Przestępstwa związane z obrotem paliwami polegają przede wszystkim na wyłudzaniu podatku VAT i łamaniu przepisów o podatku akcyzowym.

Straty budżetu państwa, tylko z tytułu nieodprowadzania podatków od sprzedanych paliw, mogą w związku z tym sięgać kwoty nawet 3 mld zł. Liczba ta robi wrażenie zwłaszcza w świetle informacji, że jeszcze rok wcześniej straty spowodowane działalnością przestępczą na rynku paliw były o połowę mniejsze. A według danych zebranych przez POPiHN w przyszłym roku mogą zwiększyć się do 4 mld zł...

Zmniejszają się też oczywiście dochody działających zgodnie z prawem przedsiębiorców.

Co gorsza, przedstawiciele branży obawiają się, że w najbliższej przyszłości już nie tylko rynek oleju napędowego będzie polem działania przestępców. Według nich, szara strefa obejmie też inne gatunki paliw, w tym także LPG.

Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego podaje, że kierowcy mogli w zeszłym roku tankować paliwo na około 6,8 tys. stacji, z czego około 3 tys. należało do właścicieli niezależnych. PKN Orlen miał na koniec 2012 r. prawie 1,8 tys. stacji i utrzymał pozycję lidera rynku.

Grupa Lotos zamknęła rok liczbą 405 stacji. Operujące na polskim rynku koncerny międzynarodowe, powiększyły swoje sieci o 32 obiekty i mają ich teraz ponad 1,4 tys. Wzrosła też nieco liczba stacji należących do supermarketów.

Ogółem jest ich już w Polsce 160.

Rynek stacji autostradowych, choć staje się dla operatorów coraz ważniejszy, wciąż rozwija się zaskakująco wolno. W roku 2012 przybyło jedynie 5 obiektów. W sumie jest ich przy autostradach tylko nieco ponad 40.

Przyśpieszenie ma nastąpić dopiero w tym roku. Liczba stacji autostradowych zwiększy się o połowę. Najwięcej uruchomi BP.

"Segment sprzedaży detalicznej stanowi ważny element przyjętej w listopadzie 2012 r. strategii" - deklarował z kolei na początku tego roku PKN Orlen. W związku z tym, koncern bierze udział w większości przetargów ogłaszanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad na dzierżawę nieruchomości pod budowę Miejsc Obsługi Podróżnych przy autostradach i drogach ekspresowych.

Orlen jest i najpewniej pozostanie więc liderem tego segmentu.

Faktem jest, że marże w detalicznym handlu paliwami są bardzo niskie.

Często oscylują wokół granicy opłacalności. Zmusza to operatorów stacji paliw do ciągłej walki o klientów.

Rozwijają więc ofertę dodatkowych usług: uruchamiają punkty gastronomiczne, automaty z coraz lepszymi gatunkami kaw i myjnie samochodowe.

Mniejsi operatorzy nie wytrzymują takiej konkurencji. Bywa, że szukając ratunku, kupują paliwo w szarej strefie. A to oczywiście pogłębia problemy branży.

Pierwszych pięć miesięcy tego roku przyniosło pewną stabilizację marż detalicznych.

Za wcześnie jednak przesądzać, czy ten trend się utrzyma. Wszystko będzie zależało od popytu na paliwa w ciągu kolejnych miesięcy, kursu złotego wobec dolara oraz cen ropy naftowej.

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Informacje te służą jedynie do celów statystycznych oraz polepszenia użyteczności witryny. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej.

Akceptuję ciasteczka z tej strony.