Twój PARTNER w biznesie PALIWOWYM...Twój PARTNER w biznesie PALIWOWYM...NAJWYŻSZEJ JAKOŚCI paliwa...NAJWYŻSZEJ JAKOŚCI paliwa...TRANSPORT dostosowany do KLIENTA...TRANSPORT dostosowany do KLIENTA...Dostawa w KAŻDE MIEJSCE kraju...Dostawa w KAŻDE MIEJSCE kraju...
Drukuj

Liczba stacji spada

Opublikowano w Wydarzenia

Według stanu na 30 czerwca 2014 r. na polskim rynku funkcjonowało 6606 stacji paliw, najmniej od 2007 roku, kiedy Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) zaczęła ściśle monitorować ten rynek.

Jak wynika z najnowszego raportu POPiHN dotyczącego rynku stacji, jedynie w ciągu ostatnich trzech miesięcy z polskiego rynku zniknęło blisko 80 stacji benzynowych, w tym ok. 50 spośród placówek należących do niezależnych operatorów.

W porównaniu do stanu na koniec 2013 roku (6745 placówek) liczba stacji benzynowych w Polsce zmniejszyła się o niemal 140, czyli o ponad 2 proc.

Nie jest to jednak najmniejsza liczba stacji w ciągu ostatnich dwóch dekad. - Nie dysponujemy szczegółowymi statystykami sprzed 2007 roku, ale wiadomo, że w końcu lat 90-tych i na początku obecnego wieku mieliśmy do czynienia z bardzo dynamicznym wzrostem liczby stacji, szczególnie należących do zagranicznych koncernów. Na pewno były lata, kiedy łączna liczba stacji była mniejsza niż obecnie - mówi Krzysztof Romaniuk, dyrektor ds. analiz rynku paliw w POPiHN.

Co ciekawe, w ostatnim półroczu zwiększyła się jedynie liczba stacji BP (z 461 do 465) oraz obiektów należących do tzw. sieci niezależnych (z 732 do 756), większość pozostałych dużych operatorów rynkowych zmniejszyła swój stan posiadania lub pozostała na poziomie porównywalnym. Z sieci krajowych koncernów wypadło 26 stacji (liczba stacji Orlenu spadła z 1778 do 1761 obiektów, a Grupy Lotos z 439 do 430 stacji), a z sieci koncernów zagranicznych 24 stacje, przy czym spadek dotyczy głównie firmy Shell Self Service, tymczasowo zarządzającej siecią stacji przejętych w ubiegłym roku od Neste, będących w trakcie dostosowywania do standardów obowiązujących w sieci Shell. Zgodnie z zapowiedziami koncernu, ten proces ma się zakończyć do końca 2014 roku.

W pierwszym półroczu z krajowego rynku zniknęło także kolejnych 68 stacji Bliska, marki ekonomicznej PKN Orlen, których funkcjonuje obecnie jedynie 290, w porównaniu do blisko 500 jeszcze na koniec 2012 roku. To oznacza, że Orlen kontynuuje zainicjowaną w 2013 roku politykę koncentrowania się na segmencie premium, czego konsekwencją jest przemianowywanie nadających się do tego stacji Bliska na markę Orlen. Z kolei Grupa Lotos wyraźnie spowolniła rozwój swojej sieci ekonomicznej Lotos Optima. W ostatnich dwóch latach co roku pojawiało się po ok. 50 nowych stacji tej marki, natomiast w obecnym półroczu sieć powiększyła się już jedynie o siedem placówek (do 158 stacji).

źródło: www.wnp.pl

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Informacje te służą jedynie do celów statystycznych oraz polepszenia użyteczności witryny. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej.

Akceptuję ciasteczka z tej strony.