Twój PARTNER w biznesie PALIWOWYM...Twój PARTNER w biznesie PALIWOWYM...NAJWYŻSZEJ JAKOŚCI paliwa...NAJWYŻSZEJ JAKOŚCI paliwa...TRANSPORT dostosowany do KLIENTA...TRANSPORT dostosowany do KLIENTA...Dostawa w KAŻDE MIEJSCE kraju...Dostawa w KAŻDE MIEJSCE kraju...
Drukuj

Obniżki do końca roku?

Na rynku krajowym obserwujemy dalsze zmiany cen paliw w dół. Zgodnie z oczekiwaniami korekty są coraz bardziej wyraźne. W skali tygodnia w niektórych lokalizacjach ceny benzyny i oleju napędowego spadły o ponad 20 groszy na litrze. Ze względu na fakt, iż do wczoraj jeszcze nie na wszystkich stacjach znalazły przełożenie obniżki cen hurtowych z końca ubiegłego tygodnia, średni poziom cen benzyny i oleju napędowego spadł odpowiednio o 7 i 6 groszy na litrze.

 

Najbardziej – średnio o 8 gr/l spadła cena benzyny bezołowiowej 98. Już w weekend tankowanie będzie jeszcze tańsze, bo część właścicieli będzie dopiero obniżała ceny.

Aktualny średni poziom cen na 4 grudnia 2014: dla benzyny bezołowiowej 95 – 4,89 zł/l, benzyny bezołowiowej 98 - 5,15 zł/l, oleju napędowego – 4,85 zł/l i autogazu – 2,55 zł/l.

Zróżnicowanie między minimalnym i maksymalnym poziomem cen poszczególnych rodzajów paliw pozostaje bardzo wysokie. Sięga 37 groszy na litrze autogazu, 49 groszy na litrze benzyny i 38 groszy na litrze oleju napędowego. Powodem jest między innymi różny czas wprowadzania korekt cen przez właścicieli stacji i poziomu sprzedaży, co z kolei wymusza określony cykl rotacji zapasów na stacjach. Warto jednak podkreślić, że już we wszystkich regionach średni poziom cen benzyny 95 i ON spadł poniżej 5 zł/l.

Podtrzymujemy prognozę dalszego spadku cen na stacjach w wysokości średnio do 10 groszy na litrze w kolejnych kilku dniach, zwracając jednocześnie uwagę, że większe spadki możemy notować dla benzyny niż oleju napędowego. Ponadto jeszcze przed świętami średnie poziomy cen Pb 95 i diesla mogą się zrównać, a na części stacji benzyna będzie tańsza niż olej.

Aktualny poziom cen paliw w krajowych rafineriach: Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 5-12-2014 w Orlenie: Eurosuper 95 – 3548 PLN/1000l (spadek o 105 PLN/1000l w porównaniu do cen z 28-11-2014), Superplus 98 – 3678 PLN/1000l (spadek o 13 PLN/1000l), olej napędowy 3650 PLN/1000 l (spadek o 97 PLN/1000l), olej napędowy grzewczy 2476 PLN/1000 l (spadek o 130 PLN/1000l).

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 5-12-2014 w Lotosie: Eurosuper 95 – 3548 PLN/1000l (spadek o 195 PLN/1000l w porównaniu do cen z 28-11-2014), Superplus 98 – 3678 PLN/1000l (spadek o 137 PLN/1000 l), olej napędowy 3650 PLN/1000 l (spadek o 110 PLN/1000l), olej napędowy do celów opałowych 2477 PLN/1000 l (spadek o 129 PLN/1000l).

Pierwszy tydzień grudnia na rynku ropy naftowej upłynął pod zanikiem wyhamowania tempa spadków. Notowania styczniowej serii kontraktów na ropę Brent w Londynie po spadku w rejon 67,50 USd/bbl powróciły chwilowo w okolice 73 USD/bbl. W piątek rano ropa Brent kosztuje 69 USD/bbl, WTI w Nowym Jorku z kolei 66 USD/bbl. W sumie od połowy czerwca tego roku ceny ropy Brent spadły około 48 USD/bbl (40%).

W gronie czynników wsparcia dla cen ropy wymieniane było ewentualne rozszerzenie przez ECB skali dotychczasowego luzowania ilościowego. Jak się okazało ECB zgodnie ze słowami prezesa poczeka do I kwartału przyszłego roku, kiedy to jeszcze raz oceni efekt podjętych kroków luzowania polityki pieniężnej i ewentualnie wtedy podejmie decyzję co do kształtu dalszych działań. Tak więc póki co na ewentualne QE trzeba będzie poczekać, choć ECB zrewidował w dół oczekiwania tempa wzrostu gospodarczego i inflacji w regionie.

Z kolei Amerykańska Agencja Informacji Energetycznej poinformowała o spadku zapasów paliw w USA w ubiegłym tygodniu o 3,7 mln bbl. Efekt poprawy kondycji gospodarczej USA i spadku cen paliw wyraźnie widać po danych o konsumpcji benzyn, których udział w amerykańskiej strukturze zużycia paliw wynosi blisko 48%. W minionym tygodniu popyt na benzyny wzrósł w skali tygodnia 1,9% osiągając bardzo wysoki poziom 9,43 mln bbl/d – jest to ponad 6% więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Dla przypomnienia rekord konsumpcji benzyn w USA przypadł dotychczas na trzeci tydzień sierpnia 2007 roku – 9,76 mln bbl/d.

Tymczasem Arabia Saudyjska mimo spadających cen zdecydowała się na dalszą redukcję cen ropy (zwiększenie upustów) dla swoich azjatyckich i amerykańskich odbiorców. Na rynku w związku z tym coraz szerzej spekuluje się o tym, że Arabia Saudyjska zamierza twardą ręką walczyć o udziały w rynku wypowiadając wojnę niekonwencjonalnym źródłom ropy naftowej. W USA oczywiście toczy się obecnie szeroka dyskusja odnośnie wpływu niższych cen ropy na przyszłość wydobycia ropy z łupków. Biorąc pod uwagę zapowiedzi zwiększenia eksportu ropy przez Irak w 2015 roku oraz (w razie osiągniecia porozumienia nuklearnego) przez Iran w drugiej połowie przyszłego roku (blisko 1 mln bbl/d) sytuacja wydaje się być niezmiernie ciekawa. Z drugiej strony niższy poziom cen ropy najprawdopodobniej przełoży się na rewizję w górę prognoz światowej konsumpcji.

Komentarz:
Urszula Cieślak,
Rafał Zywert
BM REFLEX

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Informacje te służą jedynie do celów statystycznych oraz polepszenia użyteczności witryny. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej.

Akceptuję ciasteczka z tej strony.