Twój PARTNER w biznesie PALIWOWYM...Twój PARTNER w biznesie PALIWOWYM...NAJWYŻSZEJ JAKOŚCI paliwa...NAJWYŻSZEJ JAKOŚCI paliwa...TRANSPORT dostosowany do KLIENTA...TRANSPORT dostosowany do KLIENTA...Dostawa w KAŻDE MIEJSCE kraju...Dostawa w KAŻDE MIEJSCE kraju...
Drukuj

Szara strefa LPG

Dodano . Opublikowano w Wydarzenia

/BM REFLEX, 30-05-2013/ W tym roku popyt na LPG w Polsce będzie zapewne niższy niż w 2012 r. – mówi Krzysztof Romaniuk, dyrektor ds. analiz rynku paliw POPiHN.

Czy w tym roku wzrośnie popyt na LPG w Polsce?

Krzysztof Romaniuk: Rynek LPG jest już rynkiem rozwiniętym i w miarę stabilnym. W ubiegłym roku zapotrzebowanie na to paliwo było tylko minimalnie mniejsze niż w 2011 r. Jeśli jego sprzedaż porównać z mocnym spadkiem sprzedaży benzyny czy oleju napędowego, to można nawet stwierdzić, że sytuacja na rynku gazu płynnego jest niezła. Mówiąc o LPG, trzeba pamiętać, że około 73–75 proc. tego rynku stanowi autogaz, który jest substytutem benzyny. Dla osób posiadających w swoich autach odpowiednią instalację LPG jest paliwem atrakcyjnym. Mimo to ogólna drożyzna raczej nie zachęca konsumentów do zwiększania zakupu jakichkolwiek paliw. W efekcie spodziewam się raczej spadku popytu na LPG niż wzrostu. Na to, że tegoroczna sprzedaż nie będzie wyższa niż w 2012 r., wskazują dane za pierwszy kwartał. Popyt na wszystkie trzy podstawowe paliwa, czyli benzynę, olej napędowy i LPG spadł rok do roku odpowiednio o około 5 proc., 8 proc. i 5 proc.

Jaki wpływ na poziom legalnej sprzedaży ma działalność szarej strefy?

Szara strefa ma istotny wpływ na funkcjonowanie rynku LPG, chociaż nie tak duży jak w przypadku oleju napędowego. W mojej ocenie zaspokaja co najwyżej kilka procent zgłaszanego w Polsce popytu. W oleju napędowym jej udział szacuje się już na ponad 10 procent. W przypadku LPG do nadużyć może jednak zachęcać już samo funkcjonowanie dwóch różnych stawek akcyzy. Chodzi o autogaz i gaz płynny stosowany do ogrzewania. Trwające obecnie prace legislacyjne mają doprowadzić do ograniczenia działalności szarej strefy. Najwcześniej zapewne wejdą w życie jesienią tego roku. Jeśli tak się stanie, to dopiero w 2014 r. rynek legalnej sprzedaży paliw ma szansę na wzrost.

Czy w tym roku możemy spodziewać się spadku cen LPG?

Średnie tegoroczne ceny będą zapewne niższe od odnotowanych w 2012 r. Nie liczyłbym jednak na istotne różnice. W ujęciu procentowym będą one co najwyżej jednocyfrowe. Sądzę, że tak jak cena benzyny nie spadnie poniżej 5 zł, tak i autogazu nie spadnie poniżej 2 zł. Obecnie LPG kosztuje o około 5 proc. mniej niż wynosiła średnia dla całego ubiegłego roku.

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Informacje te służą jedynie do celów statystycznych oraz polepszenia użyteczności witryny. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej.

Akceptuję ciasteczka z tej strony.