Twój PARTNER w biznesie PALIWOWYM...Twój PARTNER w biznesie PALIWOWYM...NAJWYŻSZEJ JAKOŚCI paliwa...NAJWYŻSZEJ JAKOŚCI paliwa...TRANSPORT dostosowany do KLIENTA...TRANSPORT dostosowany do KLIENTA...Dostawa w KAŻDE MIEJSCE kraju...Dostawa w KAŻDE MIEJSCE kraju...
Drukuj

Przyszłość LPG?

Dodano . Opublikowano w Wydarzenia

/BM REFLEX, 11-06-2013/ Polska Organizacja Gazu Płynnego alarmuję, że mająca wejść niebawem w życie ustawa o zapasach ropy naftowej i paliw spowoduje sadek zużycia LPG.

Polska Organizacja Gazu Płynnego (POGP) zwraca uwagę, że projekt ustawy proponowany przez Ministerstwo Gospodarki, a dotyczący nowelizacji ustawy o zapasach ropy naftowej i paliw ciekłych, finansowo nadmiernie obciąży użytkowników gazu płynnego (LPG) i jako taki stanowi przeszkodę dla dalszego rozwoju tego sektora w Polsce.

Sprawa ponownie wraca na łamy mediów ponieważ według POGP w najbliższych dniach, rząd ma podjąć ostateczne decyzje, dotyczące projektu nowelizacji ustawy o zapasach ropy naftowej i paliw ciekłych.

Projekt zakłada między innymi trzykrotne podniesienie poziomu zapasów LPG z obecnych 30 do 90 dni średniego dziennego zużycia wewnętrznego.

POGP zwraca uwagę, że zgodnie z analizą kosztów opracowaną przez Ministerstwo Gospodarki w pierwszym roku funkcjonowania nowych regulacji - przyjmując stałe ceny ropy naftowej na poziomie 109,16 USD za baryłkę oraz kurs dolara 3,237 zł - stawka opłaty zapasowej za ekwiwalent ropy naftowej powinna wynosić około 32,60 zł za tonę, natomiast dla gazu płynnego LPG wysokość opłaty, według wyliczeń ministerstwa, ma wynosić 70,80 zł za tonę.

Zdaniem POGP w projekcie ustawy przyjmuje się jednak jeszcze bardziej niekorzystną relację opłat zapasowych tj. maksymalnie do 60 zł za tonę w przypadku ekwiwalentu ropy i 160 zł za tonę w przypadku LPG. Dla branży oznacza dodatkowe wydatki w wysokości około 200 mln zł rocznie, co odbije się na cenie, jaką klient końcowy będzie zmuszony zapłacić za autogaz czy gaz do gotowania, ogrzewania lub procesów przemysłowych, w konsekwencji wpłynie to na ograniczenie zużycia LPG w Polsce.

POPG podkreśla, że europejskie projekty CARS 2020 i czysta energia dla transportu wymieniają LPG jako paliwo alternatywne i nisko emisyjne. W Polsce mimo to często pojawiają się pomysły, jak wstrzymać lub zablokować rozwój wolnego rynku LPG.

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Informacje te służą jedynie do celów statystycznych oraz polepszenia użyteczności witryny. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej.

Akceptuję ciasteczka z tej strony.