Twój PARTNER w biznesie PALIWOWYM...Twój PARTNER w biznesie PALIWOWYM...NAJWYŻSZEJ JAKOŚCI paliwa...NAJWYŻSZEJ JAKOŚCI paliwa...TRANSPORT dostosowany do KLIENTA...TRANSPORT dostosowany do KLIENTA...Dostawa w KAŻDE MIEJSCE kraju...Dostawa w KAŻDE MIEJSCE kraju...
Drukuj

Zwolnienia na stacjach?

Dodano . Opublikowano w Wydarzenia

/BM REFLEX, 18-06-2013/ Samoobsługa przy tankowaniu autogazu zetnie koszty sieci i może doprowadzić do redukcji zatrudnienia. Ceny paliwa jednak nie spadną.

Prawdopodobnie już w wakacje polscy kierowcy będą mogli samodzielnie tankować LPG. Rozporządzenie wprowadzające to rozwiązanie czeka tylko na podpis ministra gospodarki. Orlen, Lotos, Shell, Statoil, BP i Łukoil już się szykują do zmian. Liczą, że dzięki nowelizacji ograniczą koszty prowadzenia stacji. Oszczędności dla całej branży mogą sięgnąć od czterech do nawet kilkunastu milionów złotych miesięcznie. To koszty, jakie dzisiaj operatorzy stacji ponoszą na zatrudnienie pracowników do obsługi dystrybutorów z autogazem, obowiązkowe szkolenia i zakup niezbędnej odzieży ochronnej.

– Szkolenie to wydatek rzędu 1 tys. zł, do tego dochodzi jeszcze egzamin organizowany przez Transportowy Dozór Techniczny, a to kolejne 152 zł – wylicza właściciel jednej ze stacji.

Ministerstwo Gospodarki w uzasadnieniu do rozporządzenia szacuje, że tylko na szkoleniach pracowników branża – po wejściu w życie rozporządzenia – zaoszczędzi 7 mln zł rocznie. Znacznie większe oszczędności przyniesie redukcja zatrudnienia na stacjach. Choć resort twierdzi, że nowelizacja prawa nie będzie miała większego wpływu na rynek pracy, to nie ma wątpliwości, że nie obejdzie się bez zwolnień. Koncerny nie chcą o tym mówić głośno, ale pracę może stracić nawet kilka tysięcy osób. Eksperci prognozują, że w ciągu kilku lat samoobsługa będzie dostępna na mniej więcej 50 proc. stacji w kraju. Gdyby w każdej z tych placówek zwolniono jedną osobę, na bruk trafiłoby ponad 3500 pracowników. Jednak nie wszyscy operatorzy będą zwalniać.

– Klienci wciąż będą potrzebowali pomocy przy tankowaniu LPG, dlatego z pewnością nie zaniechamy obsługi przy dystrybutorach – zapewnia Piotr Mischker z Lotos Paliwa.

Jakie będą korzyści rynkowe z samoobsługi? – Można przypuszczać, że wprowadzenie proponowanych zmian umożliwi ograniczenie cen LPG – twierdzą w resorcie gospodarki. Faktycznie, jeszcze parę miesięcy temu branża zapowiadała, że dzięki nowym przepisom autogaz potanieje o 5–10 gr na litrze. Dziś żadna z sieci nie mówi już tak wyraźnie o obniżkach.

– O wpływie zmian na ceny LPG decydować będą czynniki rynkowe, a szczególnie otoczenie konkurencyjne – podkreśla Beata Karpińska z biura prasowego Orlenu. Przecena jest jednak realna. – Ponieważ samoobsługa obniży koszty operacyjne, można spodziewać się pozytywnego przełożenia na cenę – dodaje Dorota Adamska z BP.

Nasz serwis używa plików cookies do prawidłowego działania strony. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Informacje te służą jedynie do celów statystycznych oraz polepszenia użyteczności witryny. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej.

Akceptuję ciasteczka z tej strony.